Nytt kontor? Dette bør du tenke på!

Skal dere flytte i nye lokaler? Eller pusse opp de gamle? Ikke gå i impulsiv-fella. Løsningene du velger kan øke de ansattes trivsel og produktivitet. Ta deg tid til å planlegge og finne svar på de viktige spørsmålene.

 

Dette bør du vite før du setter i gang!

 

Start med en plan

– Husk at det er 5-8 ukers leveringstid på de fleste møbler, forklarer Camilla Rognes Johansen, interiør- og salgskonsulent i Senab Eikeland Oslo. – Planen bør ha minimum et 6 måneders perspektiv. Å planlegge et godt og funksjonelt kontor tar tid.

Dette bør med i planen:

  1. Hva er målet?
  2. Kartlegg behovene
  3. Sett opp et budsjett
  4. Skal dere gjøre alt selv, eller få hjelp av fageksperter?

 

1 – Hva er målet?

Vær tydelig på målet. Hva er årsaken til endringen og hva ønsker dere å oppnå? Først når dere vet dette, er det lettere å stake ut kursen for hvordan dere ønsker å komme dit.

 

  • Er kontoret umoderne, grått og trist og trenger et visuelt løft?
  • Er det behov for funksjonelle endringer i eksisterende lokale?
  • Har dere vokst, og trenger å finne nye måter å utnytte plassen på?
  • Har dere mye sykemeldinger som kan skyldes arbeidsforholdene?
  • Skal dere flytte og trenger innrede et helt nytt lokale?

 

2 – Kartlegg behovene

En funksjonell arbeidsplass er viktig for bedriftens produktivitet. Funksjonaliteten henger i stor grad sammen med behovene. Derfor bør behovene styre løsningene du velger. – Mange tror at behovsstyrte løsninger må være dyrt. Det er feil! Oppgradering, nye møbler eller nye løsninger trenger ikke «koste skjorta», forklarer Camilla.

 

Individuelle behov

– Det er også mange som tenker at en pult er en pult, og blir veldig overrasket når de skjønner at det ikke finnes bare én løsning på et skrivebord, men at det er mange varianter å velge mellom. Alt av kontormøbler produseres ut i fra hvilke behov kunden og kundens ansatte har, forklarer Camilla. – Vi mennesker er forskjellige; noen er korte, noen er lange, har vondt i ryggen og trenger å stå end del osv. Ved å ta hensyn til individet, skapes det optimale arbeidsforhold for den enkelte.

 

Kollektive behov

Hvor mye folk er på kontoret, og hvordan det jobbes i bedriften varierer fra bedrift til bedrift. Gjør en vurdering av de ansatte.

 

Hvor mange sitter statisk ved pulten sin? Er det det noen som er mye ute på reise, som bare trenger en sitteplass i ny og ne? Hvordan oppbevare tingene til folk uten fast plass? Jobber folk mest alene eller mye i team? Hvem jobber i så fall sammen?

 

Les mer om viktigheten av å kartlegge alles behov. (link til Kreativfella)

 

Estetiske behov

Det visuelle har mye å si både for de ansattes trivsel og inntrykket besøkende får av bedriften, forteller hun. Hvordan ønsker dere at arbeidsplassen skal se ut? Her er det mange valg å ta. Husk at små detaljer kan utgjøre store forskjeller. Ønsker du å legge til rette for en mer kreativ arbeidsplass? Les mer her (link til kreativ arbeidsplass).

 

3 – Sett opp et budsjett

Et budsjett er nødvendig enten du gjør dette selv eller du bruker en rådgiver. De økonomiske rammene gjør det mulig å finne gode løsninger som passer både budsjett og de ansatte.

 

4 – Skal dere gjøre alt selv, eller få hjelp av fageksperter?

Ta stilling til om dette er noe du kan håndtere på egenhånd, eller om det er behov for hjelp.

Dette vil ofte henge sammen med oppgavens omfang og hvor mye ressurser som kreves til arbeidet.

 

– Skal dere endre til en helt ny kontorløsning, som for eksempel åpent landskap, er det viktig å gjøre et grundig forarbeid. Her er planleggingen halve jobben og det er avgjørende å finne de gode løsningene for bedriftens behov, forklarer Camilla. – Å skape et nytt kontor, enten det er i eksisterende eller nye lokaler, er en spennende og morsom prosess. Resultatet er gode og smarte løsninger som ofte er med på å øke de ansattes trivsel og produktivitet, og dermed bedriftens resultat. Det er gøy å være med på å bidra til dette, avslutter interiørkonsulenten.

 

Skal du planlegge nytt kontor og trenger hjelp med prosessen? Vi hjelper deg gjerne.