Eksperten svarer: Hvor viktig er ergonomi på kontoret?

I den rykende ferske undersøkelsen «What do I need from my office?» svarer de ansatte at noe av det viktigste de trenger på kontoret er en ergonomisk arbeidsplass.

Aleksandra Szeląg jobber som Workplace Consultant i Nowy Styl, og har tipsene som viser hvordan du setter opp en ergonomisk god arbeidsplass, og hvordan det bidrar til at de ansatte returnerer til kontoret.

Hvilke konsekvenser har pandemien hatt for den tradisjonelle arbeidsplassen?

– Vi vet at den tradisjonelle åttetimers arbeidsdagen er i ferd med å bli en saga blott, og at hybridkontoret for alvor har gjort sitt inntog. Denne nye virkeligheten tvinger arbeidsgivere til å plassere sin bedrift et sted på skalaen fra «fjernarbeid som ikke krever kontorlokaler» til «ansatte som er forventet å jobbe ved kontorplassen sin hver dag», sier Aleksandra.

Tiden med isolasjon og arbeid hjemmefra har endret oss. Redusert sosial kontakt, ensomhet og en uklar grense mellom jobb og privatliv, er alle eksempler på utfordringer vi har møtt i forbindelse med pandemien.

– Den post-pandemiske virkeligheten presser oss til å akseptere at folk fungerer ulikt. Det handler ikke bare om hvor vi kan jobbe, men også om hvordan vi ønsker å jobbe, forteller Aleksandra.

Mangel på ergonomi hjemme

Mange bedrifter og organisasjoner var uforberedt på de plutselige endringene som fulgte i kjølvannet av pandemiens restriksjoner. Eksempelvis hadde ikke alle arbeidstagere midler og mulighet til å organisere en ergonomisk, funksjonell og komfortabel arbeidsplass hjemme.

– Tilgangen på ergonomiske arbeidsstasjoner er en av hovedfordelene ved et kontor. Det kommer tydelig frem i undersøkelsen vår “What do I need from my office?”1, forteller Aleksandra.

Viktigheten av en ergonomisk arbeidsstasjon

I gjennomsnitt tilbringer vi rundt 2000 timer på jobb hvert år. Det er mer eller mindre en fjerdedel av tiden vår. Alle disse timene med stillesitting fører med seg kroniske smerter, og flere andre sykdommer og helseplager. Muskel- og skjelettplager, og sykefraværet de bringer med seg, koster arbeidsgivere enorme summer i året. Å sørge for ergonomiske løsninger beskytter de ansattes helse, og kan forbedre effektiviteten med så mye som 15 %2.

13 timer om dagen

antall timer europeere sitter i løpet av dagen

67 %

av ansatte har dårlige vaner når det kommer til å sitte i en kontorstol

39 %

av deltakerne hevder at ubehagelige stoler er det de hater mest ved kontorarbeid

50 %

av tidlig pensjonering forårsakes av ryggproblemer

 

Hvordan håndtere ergonomi på arbeidsplassen?

Å skape en ergonomisk arbeidsplass sees heldigvis ikke lenger på som en kostnad – det er en nødvendig investering. Den ergonomiske arbeidsplassen vil ikke bare redusere utgifter, men også øke de ansattes tilfredshet og motivasjon.  – Det er tross alt slik at i et positivt arbeidsmiljø blomstrer kreativitet og effektivitet, sier Aleksandra.

Aleksandra forteller at Nowy Styl jobber for å møte, og til og med overgå, kundenes forventninger.

– Vårt hovedmål er å skape og designe løsninger i tråd med påkrevde og ergonomiske krav. Slik kan vi hjelpe kundene våre å skape gode arbeidsplasser, tilrettelagt for den enkelte, og samtidig gi et helsefremmende og komfortabelt arbeidsmiljø.

Hun gir oss noen tommelfingerregler for en sunn og ergonomisk arbeidsstasjon:

  • Mulighet for å justere høyden på bordet (bør være på albuenivå)
  • Ha god plass til bena
  • Riktig plassering av skjermen (i øyehøyde)
  • Passende støtte for skuldre, nakke og korsrygg
  • Ha mulighet til å flytte og skifte posisjon

Eksperten anbefaler

Aleksandra vil anbefale to av deres mest populære kontorstoler for arbeidsgivere som ønsker å tilby sine ansatte komfortable og ergonomiske kontorstoler.

Nowy Styl Souly mesh

Souly er designet for helse og komfort, og den er miljøvennlig. Regulerbar setehøyde og -dybde, bevegelig ryggstøtte og Anti-shock-mekanisme, gir sammen med en hev-senk-pult, en sunn og komfortabel sittestilling på jobben. Ryggen er trukket i luftig meshtekstil.

Nowy Styl Viden

Stolen kommer i to varianter (med høy og lav ryggstøtte) og passer i ethvert kontorlokale. Den er også et godt valg til hjemmekontoret, da den designmessig passer inn i et skandinavisk interiør. Regulerbar nakkestøtte og setedybde sikrer støtte av nakke og korsrygg. AirCare-systemet garanterer perfekt balanse og mulighet for mikrobevegelser i sittestilling, noe som minimerer nummenhet og muskelstivhet.

En stol skapt for den nye arbeidshverdagen

Vi trenger fortsatt kontoret, men hvordan vi bruker det vil være annerledes enn tidligere. For mange vil kontoret først og fremst være et sosialt samlingspunkt, eller et sted for stillhet og fokusert arbeid. Nowy Styls nye stol WithME er skapt for denne nye arbeidshverdagen. Takket være automatisk vektregistrering trenger ikke brukeren å administrere kompliserte innstillinger for å tilpasse stolen til deres behov og preferanser. Stolen er derfor perfekt for felleskontor, konferanserom, hot-desk-rom eller hjemmekontor. Stolen er laget av få råmaterialer og har en enkel konstruksjon, og muligheten for å erstatte enkeltdeler betyr at stolen har lang levetid.

Hvorfor bør arbeidsgivere tilby ergonomiske løsninger i sin bedrift?

Alle arbeidsoppgaver avhenger av menneskene som utfører dem. Pandemien har gitt oss en ny forståelse av hvor viktig helsa vår er.

­– Å jobbe bak skrivebordet trenger ikke å resultere i helseproblemer. Vi tror at et sunt arbeidsmiljø kan øke velvære og forbedre helsen vår betraktelig, sier Aleksandra, og fortsetter; – Vi mener at en ergonomisk arbeidsplass, og innredning som oppfordrer de ansatte til å bevege seg rundt, bidrar til en bedre livs- og arbeidskvalitet.

Trenger du hjelp til å tilpasse kontoret så de ansatte gleder seg til å komme på jobben? Vi finner løsninger som passer for dere!

Ta kontakt med en av våre dyktige konsulenter HER

 

1Nowy Styl (2022) “What do I need from my office?” – study

2Springer, T. (1992). Improving Productivity in the Workplace: Reports from the Field. St. Charles, IL: Springer Associates