Vi går «all in» på bærekraftige møbler

Nå setter vi bærekraftige møbler øverst på agendaen. Det er i dag enorme mengder med nye kontormøbler i omløp. Ifølge beregninger utført av gjenbruksselskapet GoGood, står det norske markedet alene for over 4 milliarder i året, og vi kaster 140.000 tonn møbler til en verdi av 400-500 millioner, hvert år. Dette er ikke bærekraftig, så nå tar vi grep – og ansvar!

 

Nå tar vi i Senab Eikeland betydelige grep for å redusere vårt eget avtrykk.

  • Om ikke vi tar ansvar, hvem skal da gjøre det? Alle bransjeledende selskaper må kjenne sin besøkelsestid. Det er ikke slik at «det burde vært sånn», når det gjelder krav om reduksjon av utslipp. Det kommer til å bli slik, det er bare et spørsmål om tid, og vi kan ikke sitte og se på lenger.
  • Det har for lenge vært for mye prat og for lite handling.

 

Bonus + vellykket bærekraftstrategi = sant

Ordene tilhører adm. dir. i Senab Eikeland, Bjarte Bergsagel. Samtlige av våre ansatte har lagt bonusutviklingen sin i at de skal levere på sin bærekraftstrategi.

 

– Vi går «all in», fordi vi er nødt.

 

Han legger samtidig til at han tror flertallet av norske virksomheter og deres ansatte, er svært motiverte for et skifte. I langt større grad enn tidligere aksepterer de konsekvensene en bærekraftig anskaffelsesstrategi vil medføre. Senab Eikelands kunder likeså. Utfordringen er at det foreløpig er for vanskelig å velge det som gir lavere miljøpåvirkning, mener han.

  • Selger ikke butikken det du vil ha, får du ikke kjøpt det.

 

Bjarte Bergsagel, adm. dir. i Senab Eikeland

Farvel, «green washing»

Det gjelder å lage en forretningsmodell som er genuin, som virkelig bidrar til å redusere avtrykket, og som ikke er «green washing», mener han. Han trekker frem at Senab Eikeland har innlemmet dette forretningsområdet i sin eksisterende og landsdekkende logistikkstruktur, og satsningen vil følgelig ikke avleire ytterligere avtrykk i forhold til det som normalt forbindes med frakt av møbler.

 

Helt konkret skal vi erstatte det tiltenkte behovet for nye produkter med fullgode, utviklede konsepter innenfor gjenbruk (avtrykksreduksjon på 70 %), re-design (om lag 50 %), waste (om lag 30-50 %). Slik kan våre kunder, gjennom konseptfasilitering og produkttilrettelegging, beholde sine krav til kvalitet, funksjonalitet og estetikk, men med et langt lavere avtrykk.

 

Vi utvikler også et verktøy som gjør det mulig å rapportere presist, og som gjør at kunden, ansatte og myndighetene kan se helt konkrete effekter av tiltakene som gjøres.

 

Sirkulær tankegang er gammelt nytt

 

Høye ambisjoner for årene som kommer, så absolutt, men sirkulær tankegang har Senab Eikeland allerede et etablert forhold til. Gjenbruk og redesign av møbler ble lansert som forretningsområder i 2021. I år er det «waste»-produksjon som er på agendaen. Parallelt med dette arbeider vi også med forretningskonsepter innenfor ombruk, sporing av møbler, sensorikk og merbruk. Vi jobber også med teknologiske plattformer som gjør den grønne omstillingen betraktelig enklere.

 

Bærekraftige møbler skapt av ølkasser og kaffeskall

En viktig spiller i dette skiftet for Senab Eikeland, er danske Mater. Opprinnelig et designselskap. Etter hvert som veien er blitt til, har de utviklet seg i en stadig mer green tech-retning. Deres maskin kan prosessere søppel til ferdige, vakre og bærekraftige møbler. De har satt seg som mål å omgjøre 100 tonn med avfall til møbler i løpet av 2023.

Sammen med Mater lanserte vi 1. mars kampanjen «Waste». Der løfter vi frem vakre møbler skapt av resirkulerte ølkasser, kaffeskall, fiskegarn og annet avfall.

 

– Vi har i lang tid vært på jakt etter en partner i Norge som deler vårt bærekraftige verdisyn. Det har vi funnet i Senab Eikeland.

 

  • Vi er svært glade for å være i gang med denne reisen på det som forhåpentligvis blir et langt og stadig mer verdifullt samarbeid for alle involverte. Det sier Christian Myklebust, Country Manager for Mater i Norge.

 

Gleden er gjensidig, bekrefter Bergsagel:

 

  • Ved å tilby bærekraftige møbler sammen med Mater, etterlater vi oss et betraktelig lavere avtrykk uten at det går på bekostning av verken kvalitet eller utseende. Det er derfor helt klart at samarbeidet er langsiktig og et viktig strategisk grep for oss.

 

Også Myklebust påpeker at «alle» snakker om at noe må gjøres, men at lite hittil har resultert i noe stort.

 

  • Forhåpentligvis bidrar dette samarbeidet til at ballen begynner å rulle for konkrete grep, avslutter den norske lederen av selskapet som har sterk tro på at avfall i fremtiden vil bli en like etterspurt rå- og handelsvare som stål og tre.

 

Se flere produkter fra Mater